top of page
  • Forfatterens bildeOle Christer Nylende

Ny interesseorganisasjon ser dagens lys i 1. divisjon

I juni vil det bli stiftet en ny organisasjon på samme måte som Fjordkraft-ligaens Norsk Topphockey, dette vil samle alle klubbene i 1. divisjon under samme paraply.

Etter det Hocky4You kjenner til har det vært samtaler om en slik organisasjon de siste par årene, først og fremst med et initiativ fra Nidaros på markedssiden men tok for alvor fart i desember 2020 mye på grunn av pandemien og virkningen av denne.

Den siste sesongen har 1. divisjon vært streamet med LiveArena og klubbene har opplevd at streamingtjenesten har hatt store tekniske problemer med å sende kamper, mange av kampene har ikke blitt streamet i det hele tatt. Dette har ført til en misnøye hos sponsorer og bekymring for klubbene at man ikke har fått kampene ut til publikum når det i tillegg ikke har vært anledning for publikum å komme på kampene som følge av restriksjoner til pandemien.

Dessuten kom sjokket for klubbene 8. april at de ikke var omfattet av krisepakke 4 fra regjeringen på tross av tidligere signaler om at det nettopp skulle skje, det ble senere avklart at klubbene kunne søke i midlertidig tilskuddsordning for frivillighetssektoren for å få dekket sine kostnader.


Disse to viktige sakene har opptatt klubbene i 2020/2021-sesongen og har medført til at alle klubbene i divisjonen og Norges Ishockeyforbund har hatt videomøter enten ukentlig eller hver 14. dag i hele 2021.

Det er først fremst Halden-klubben Comet som skisserte et utkast tidligere i år, sammen med Haugesund og Gjøvik som har fått mandat av de øvrige klubbene til å jobbe videre med oppstarten av organisasjonen og etter det Hockey4You kjenner til, er det også indikasjoner på at Comet vil kunne være favoritter til ledervervet og Haugesund nestledervervet.

Organisasjonen har foreløpig ikke fått noen navn og det er heller ikke bestemt hvem som skal representere de forskjellige klubbene da flere årsmøter ennå ikke er avholdt, man skal uansett ta sikte på å opprette organisasjonen før sommerferien. Det er heller ikke aktuelt å starte organisasjonen som et AS, slik som Norsk Topphockey er i dag.


Når vi snakker med Comets styremedlem Ronny Larsen så er han sparsommelig med opplysninger men bekrefter til Hockey4You at organisasjonen vil bli opprettet.

- Ja, det stemmer. Bakgrunnen er fordi vi føler at vi sammen står sterkere og kan tenke mer i fellesskap, det er jo ting som på en måte angår alle lagene i 1. divisjon som vi ønsker å belyse og ønsker med det et nært samarbeid med Norges Ishockeyforbund, sier Larsen til Hockey4You.

Flere klubber Hockey4You har snakket med følte seg også til dels forbigått av Norges Ishockeyforbund da avtalen med TV2 ble inngått for blant annet 1. divisjon.

Det er først og fremst mangel på informasjon rundt avtalen på et tidlig tidspunkt som har preget klubbene og derfor er tanken rundt en slik interesseorganisasjon da skal være til hjelp for klubbene med å forme divisjonens interesser de neste årene. Samtidig har man understreket at man er fornøyd med den nye tv-avtalen og det skal være et møte om temaet mellom klubbene i 1. divisjon og NIHF etter pinsehelgen.


Lørenskog ser behovet

Det er ingen hemmelighet at det er variasjoner i organisasjon og økonomi blant de 8 klubbene i landets nest øverste nivå og i Lørenskog ser man positivt på at man samler klubbene under en paraply for å styrke divisjonen som helhet.

- Jeg har hatt et ønske om å ha det, det er det to grunner til. TV-avtalen som omfatter 1. divisjon gir oss en ny vår i forhold til markedsverdi og synlighet utad da tenker jeg at det også er på tide å drifte 1. divisjon mer profesjonelt. Jeg ser et helt klart behov for det, når det er sagt så ser jeg flere klubber i divisjonen som driftes bra og det er bedre og bedre nedover også, det er mye flinke folk men skal vi være et springbrett til den øverste ligaen så er det vel så viktig at vi har ting på stell, sier Mats Wibe-Lund til Hockey4You.

Det er TV2 som har sikret seg rettighetene til 1. divisjon fram til 2030 gjennom sin samarbeidspartner MyGame. Selskapet skal bruke fastmonterte intelligente kameraer med 4 linser som dekker hele isflaten.

Dette er hva MyGame skriver om utstyret på sine hjemmesider:

"AI-kameraer bringer fans til sporten og sport til fansen I MyGame vil vi montere tusenvis av kameraer på norske idrettsarenaer. Med disse kameraene skal vi virkelig øke engasjementet rundt elite- og breddeidrett – og bidra til utvikling av både utøvere og lag. Kameraene er fastmonterte, inneholder opptil fire linser som til sammen dekker hele kamparenaen.


Enkel teknologi «syr sammen» bildene fra kameraene til ett stort panoramabildet. Skulle man bare bruke dette panoramabildet, ville det vært svært vanskelig å følge med på hva som skjer på banen, spesielt i kjappe idretter som hockey, innebandy og håndball. Det er her bruk av kunstig intelligens kommer til sin rett.


Takket være maskinlæring, har man klart å utvikle algoritmer som følger det som skjer på banen, omtrent som om man skulle ha en dyktig kameramann på arenaen. Kunstig intelligens som kontinuerlig forbedres gjør at man kan «forutse» det som skjer på banen, følge spillet, panorere frem og tilbake og zoome inn på hendelser i kamper. Jo flere kamper og sporter vi dekker, jo bedre blir kameraene til å dekke både fotball, håndball, hockey, basketball, volleyball, innebandy og en rekke andre sporter. Dermed vil foreldre, besteforeldre og andre fans kunne se, og se om igjen, kamper med barn og barnebarn, spillerne vil kunne se seg selv «in action», og trenere vil kunne benytte opptak av kamper til både analyse og opplæring. Egen analysemoduler blir utviklet, og kameraene våre skal bli et viktig bidrag til å bedre utbytte av treninger.

MyGame har ikke knyttet seg opp til én leverandør av kameraer, kunstig intelligens eller maskinlæring. Fordi forholdene er så ulike fra arena til arena, og behovene er forskjellige i elite- og breddeidrett, vil My Game til enhver tid optimalisere og velge den best egnede løsningen for det enkelte sted. Dette gjør også at vi alltid vil kunne være helt i forkant når ny teknologi dukker opp fra nye aktører."

Foto: Dan Kenneth Reinli Videre forteller Wibe-Lund at klubbene må jobbe sammen for å skape et bra produkt også i 1. divisjon og at Lørenskog støtter alle mulige tiltak som tv-avtaler og interesseorganisasjoner så lenge det fremmer ishockeyen.

"Vi kan like gjerne lytte og lære som alle andre"

- Hvilken rolle ønsker dere i dette?

- Jeg stoler på at det er gode folk i hockey-Norge også i 1. divisjon som fint kan ta et lederverv der og vi er fornøyd med å ha en likeverdig stemme, vi kan like gjerne lytte og lære som alle andre og er ikke høye på oss selv vi, avslutter den daglige lederen.

Et positivt bidrag Norges Ishockeyforbund er eier av 1. divisjon og står for avtaleinngåelse for tv-avtale og øvrige markedsmessige avtaleinngåelser for divisjonen på et overordnet nivå. De har vært informert om prosessen underveis og ser på det som et positiv bidrag for utvikling av landets nest øverste nivå.

- Jeg tror det er positivt fordi vi er veldig opptatt av når vi diskuterer utviklingen av norsk ishockey så er vi opptatt av å se de øverste divisjonene sammen og i større grad legge til rette for at 1. divisjon også blir en enda bedre rekrutteringsarena, sier president Tage Pettersen i Norges Ishockeyforbund.

Det er klart i et sånt arbeid så vil jo en interesseorganisasjon som representerer klubbene være et positiv bidrag, fortsetter han.

Det snakkes også om å samarbeide med blant annet Norsk Topphockey (NTH) for å utveksle erfaringer og at man jobber mot å kunne selge liganavnet en gang i fremtiden på samme måte som Fjordkraft-ligaen, 1. divisjon må i så fall profesjonaliseres i større grad for at det skal bli en attraktiv arena for en fremtidig samarbeidspartner og i næringslivet.


"Klarer vi å løfte kvaliteten og produktet i 1. divisjon så er det lettere å selge et ligasponsorat "

- Det er absolutt også en styrke, de (NTH) har mange erfaringer de kan dele og jeg tror man får en bedre erfaringsutveksling og kommunikasjon hvis man har en interesseorganisasjon som representerer de to øverste divisjonene så det tror jeg bare er positivt. Klarer vi å løfte kvaliteten og produktet i 1. divisjon så er det lettere å selge et ligasponsorat også i den divisjonen, det er også i den avtalen vi har med TV2, så ligger det også inne der at kamper skal tilgjengeliggjøres, vises og sendingene profesjonaliseres både for damer og 1. divisjon og det vil jo være med på å gjøre det til et tydeligere og bedre merkenavn, sier presidenten.


Hasle-Lørens styreleder Magnus Færøy støtter også initiativet til å samle klubbene i en organisasjon og mener det er et riktig skritt å gå for å gjøre ligaen mer profesjonell og at klubbene får et nærmere bånd til hverandre.

Færøy understreker også at Hasle-Løren som en av de mindre klubbene, vil kunne dra nytte av og få bistand fra den nye organisasjonen til å profesjonalisere seg enda bedre.


Se hele intervjuet med styreleder Magnus Færøy i Hasle-Løren under


Foto i saken: Dan Kenneth Reinli

bottom of page