top of page
  • Forfatterens bildeRedaksjonen

Ingen kåring av årets lag - pandemien får skylden

Tradisjonen tro så pleier det å være kåringer av årets lag, spiller, trenere og dommere gjennom Norges Ishockeyforbund, Norsk Topphockey og ligasponsor. Men i oppstarten av full sesong etter covid-sesongene så har disse kåringene blitt glemt, nå ønsker man å rette opp i dette

Foto: H4Y / OCN


Årets lag ble introdusert første gang i norsk ishockey i 1979/1980 sesongen. Den gang ble det faktisk kåret likt mellom to keepere Thore Wåhlberg (Frisk) og Jim Marthinsen (Vålerenga) som delte om å være årets beste keepere. I tillegg ble Geir Myhre (Hasle/Løren) kåret til beste back og Bjørn "Botta" Skaare (Furuset) til beste løper. Nevnte Myhre fikk også gullpucken dette året.


En lang tradisjon i norsk ishockey men som naturlig nok ikke ble noe av i de amputerte covid-sesongene har endt med at det ikke er noen kåringer denne sesongen. De siste sesongene når GET har vært ligasponsor, har de sammen med Norsk Topphockey sørget for at kåringene har blitt gjennomført. Når man har kranglet seg gjennom denne sesongen var det for første gang ingen kåringer i form av mest verdifulle spiller i sluttspillet, årets lag, dommere, arena eller årets nykommer på over et tiår.


"Jeg synes det er naturlig at det er en eller annen kåring som ikke bare en journalist gjør eller at det er litt mer omfattende og stas på enn det har vært i år egentlig"

Media har gjennom årene hatt sine ulike kåringer og denne sesongen har rettighetshaver TV2 blant annet hatt sine kåringer mens den offisielle kåringen for årets lag tradisjonelt har kommet gjennom stemmene fra spillerne i ligaen.

Generalsekretær Ottar Eide i Norges Ishockeyforbund, påpeker at de ikke har hatt noen sentral rolle i kåringene tidligere.

- Jeg har ikke vært noe involvert i det fordi vi ikke har hatt noen sentral rolle i de kåringene. Sånn som jeg har forstått det så var det noe som både TV2, Norsk Topphockey og ligasponsor GET var involvert. Så har det jo skjedd mye med Norsk Topphockey, der er det ikke noen ansatte lenger og notoritet så det har nok sikkert en glipp der, forteller Eide.


Før 21/22-sesongen ble Elitehockey AS opprettet der hvor Norsk Topphockey og Norges Ishockeyforbund eier 50 % hver av selskapet. Elitehockey AS har totalansvar for drift og kommersiell utvikling av Fjordkraft-ligaen. Ottar Eide påpeker at dette blir et samtaleemne når toppene i norsk ishockey møtes under landskampene mot Danmark i Varner Arena denne helgen.


- Ja, vi sitter jo i Elitehockey sjøl også men det har ikke vært noe bevissthet rundt den problemstillingen oppe i alt det andre vi har måtte prioritere. Vi har ikke konkludert med eller satt i gang med noe men vi kommer jo til å prate om det i helgen når vi er i Asker.

- Man har et ønske om å videreføre tradisjonen ved dette?


- Jeg synes det er naturlig at det er en eller annen kåring som ikke bare en journalist gjør eller at det er litt mer omfattende og stas på enn det har vært i år egentlig. Norsk Topphockey har jo hatt et litt mer system på det tidligere, når de ikke har gjort det så har ikke vi fanget opp eller tatt den ballen fordi vi mener at det fortsatt bør ligge på Norsk Topphockey/Elitehockey. Men der er det heller ingen som har snappet det opp så det har ikke vært på radaren vår i sesongen som har vært, avslutter Eide.


Fjordkraft er interessert - stille fra Elitehockey og NTH

Ligasponsor Fjordkraft er inne i sitt andre år av en tre-års avtale med norsk ishockey og sponsorsjef Stian Madsen forteller at de gjerne er interessert i å være med på det men at de ikke har hørt noe om dette.


- Vi er jo interessert i å være med men det har vært ganske stille i fra Elitehockey og NTH (Norsk Topphockey) for tiden. De skal jo ansette en daglig leder og jeg har vært i kontakt med forbundet om dette som igjen skal ta kontakt med NTH. Forbundet visste heller ikke hvorfor det ikke hadde vært noen kåringer men det står i allefall ikke på oss, sier sponsorsjefen og fortsetter:


- Det er i vår interesse å både imøtekomme forventningene til supporterne og løfte ligaen, at det ikke blir tonet ned for dette skaper oppmerksomhet.

Madsen forteller videre at det ikke foreligger noen avtaler med Fjordkraft om at de skal ha noen rolle i dette men at Fjordkraft absolutt ønsker å være med.


- Så vidt jeg forstår så var dette noe som GET gjorde, det er ikke avtalefestet med oss men det er en del av en forventning om aktivering av avtalen at vi gjør, bidrar og er med på den typen aktiviteter, sier Madsen.


Tidligere har det også vært GET Rookie of the Year hvor det har vært Norsk Topphockey som har delt ut prisen i sluttspillet, etter at flere kandidater ble nominert i forkant. Juryen har bestått av representanter fra Norges Ishockeyforbund, ligasponsor, Norsk Topphockey og rettighetshaver TV2 med formålet med å få fram unge talenter. Vinneren vant kr 10 000,-, fikk trene med A-landslaget og kunne donere kr 50 000,- til en ønsket breddeklubb. Ludvig Hoff donerte for eksempel pengene til sin moderklubb Hasle-Løren.


De siste vinnerne av Rookie of the Year:


2014: Erlend Lesund (Sparta)

2015: Martin Gran (Storhamar)

2016: Johannes Johannessen (Stavanger)

2017: Sebastian Johansen (Lørenskog)

2018: Jacob Lundell Noer (Lillehammer)

2019: Emil Martinsen Lilleberg (Sparta)

2020: Ludvig Hoff (Stavanger)

2021: Ikke delt ut


- Vi har ikke vært involvert i Rookie of the Year men jeg kunne tenkt meg at vi ble involvert i det, forteller sponsorsjef Stian Madsen på spørsmål om den manglende kåringen i årets sesong.

Fornøyd ligasponsor med eksponering

Som nevnt er Fjordkraft inne i sin andre sesong og havnet midt i covid-19 kaoset rundt norsk ishockey men til tross for det så sier Fjordkraft seg fornøyd med eksponeringen de har fått etter at de inngikk avtalen med norsk ishockey.


- Det har vært tross alt bra med Fjordkraft-ligaen, den har gått sin gang så vi er fornøyd med eksponeringsverdien i TV og ellers i Fjordkraft-ligaen. Så har vi kommet godt i gang med konkurranser og aktiveringer og så ble det litt krevende i korona så kanskje ikke vi heller har kommet i gang igjen. Vi har tjent inn den avtalen, det som går på eksponering så er jeg fornøyd men jeg har et ønske om vi klarer å gjøre Fjordkraft-ligaen mer kjent blant den norske befolkningen, det er i vår interesse, forklarer sponsorsjefen.


- Det ble mye styr og meninger rundt dette med gullhjelmen?


- Vi tror fremdeles det var en positiv aktivitet fordi da merket vi engasjementet blant hockey-Norge som kanskje gikk utenpå enn det vi var vant til i fotball. Det som er litt dumt er at det er 1,5 år siden, skulle ønske vi hadde noen suksesshistorier som var litt nyere enn det.

- Ble du overrasket over engasjementet rundt en farge på en hjelm?


- Ja, vi gjorde jo det. Vi la jo ut noe ganske raskt der hvor man kunne velge hjelm og da fikk vi 13 000 stemmer og det var vi ganske overrasket over, det var veldig kjekt for vi har ikke noen prinsipper om hvordan den skal være.


- Men dere tar med dere engasjementet til hockeyfamilien når man skal forhandle om en ny avtale når avtalen går ut neste sesong?


- Ja, definitivt. Så vi tar med oss at det er et potensiale her, vi har fått mye ut av det i en pandemi men det krever også at Elitehockey får på plass en daglig leder og at vi også har ressurser til å bidra til så mye vi ønsker, avslutter Stian Madsen.

bottom of page