top of page
Forfatterens bildeRedaksjonen

Daniel Björnberg tilbake i hockeymanesjen - blir salgs- og markedssjef i Nidaros Hockey

Tidligere daglig leder i Sparta Sarpsborg, Daniel Björnberg, er tilbake i norsk ishockey etter fire års fravær og blir ny salgs- og markedssjef i Nidaros Hockey

Foto: Jon Anders Johansen


45-åringen som har hatt sin hovedbase i Sarpsborg, har bred og solid erfaring fra området tidligere for svensken var nettopp tidligere ansatt som salgs- og markedssjef i Sparta Sarpsborg i nesten 4 år før han ble daglig leder i klubben i 2,5 år.


Senest kommer Björnberg fra stillingen som Business Sales Manager for Strömstad Spa & Resort og Son Spa før han takket ja til å komme tilbake i norsk ishockey og stillingen i Nidaros. Selv har Björnberg vært keeper i sin aktive ishockeykarriere og videreutviklet svenske målvakter som keepertrener i Södertälje, Borås og det svenske ishockeyforbundet.


I 2009 kom Daniel Björnberg til Norge hvor han ble ansatt som keepertrener i Sparta Sarpsborg for å videreutvikle keeperne Phil Osaer og Mathias Gundersen. Senere fortsatte karrieren som keepertrener inn mot Norges Ishockeyforbund og det norske U20-landslaget samtidig som han var ansatt i Sparta. Han gikk senere over til å bli salgs- og markedssjef i klubben i 2013 og daglig leder i 2017 før han forlot hockeyen og gikk over til Strömstad Spa & Resort. Nidaros Hockey ved styreleder Frode Storesund er henrykt over å kunne sikre seg Daniel Björnberg som ny salgs- og markedssjef i klubben.


- Vi er stolt av å kunne få Daniel med på laget. Hans kompetanse kommer fra markedssiden i en norsk toppklubb, men også fra å jobbe mot partnernettverk som ansatt i partnerbedrift. Dette er en bransjeerfaring vi så langt har savnet. At han har dyp ishockeykompetanse er også en bonus, sier styrelederen ivrig og fortsetter videre:


- Vår evaluering etter forrige sesong hvor vi vant 1. divisjon har bekreftet at vi må flere steg opp på markedsjobben. Målet er opprykk til Eliteserien, og vi er trygge på at vi nå gjennom denne ansettelsen er klar til å ta disse stegene.


Gleder seg enormt til å starte jobben i Trondheim

For den 45-årige svensken gleder seg enormt til å starte jobben i en klubb som Nidaros og ikke minst bidra til å få trønderhockeyen tilbake i toppen av norsk ishockey. Da starter den store jobben med å bygge opp et partnernettverk for klubben, en utfordring som Björnberg tidligere har hatt i Sparta Sarpsborg og ønsker å ta på strak arm i Nidaros nå.

- Det har nok vokst fram i meg de siste årene med det å jobbe i idretten, jeg har jo fortsatt å jobbe med marked og salg utenfor idretten men det har noe med drivkraften og tilhørighet til sporten og ikke minst lidenskapen som har ført meg tilbake. Mine sterke side er jo relasjonsbygging og det er blant annet det jeg skal jobbe med i Nidaros og det ser jeg virkelig fram til, sier en engasjert Björnberg til Hockey4You.


"Jeg kjenner tiltrekningskraften, det gjør jeg virkelig"

- Det er mange sterke merkenavn i idretten i Trondheim og mange om beinet, det er en tøff oppgave?


- Jeg ser ikke på det som en utfordring men heller at det er positivt at bedriftene i byen er interesserte til å støtte kulturen. At hockeyen har en liten del av det er min jobb å øke det, at man øker synligheten og merkevaren Nidaros Hockey. Derfor blir det viktig å bygge opp et sterkt partnernettverk med bra faglig innhold som skaper business mellom samarbeidspartnerne, sier han.


- Du var jo veldig kjent for det i Sparta også, at du bygde opp partnernettverket men også gjennomførte og forvaltet et B2B-nettverk i Sarpsborg med både møter og arrangement. Er det noe det samme man kommer til å se i Nidaros Hockey?


- Framfor alt så må vi ha inn flere partnere, vi vil ha flere samarbeidspartnere i Nidaros. Først må vi øke det og så må vi ha et produkt som er interessant for partnerne når det gjelder synlighet men også B2B. Så hele det konseptet er viktig for bedriftene så det blir spennende å bygge opp, forteller Björnberg.


Kaffekopp hos Café Grafen

Selv var han påpasselig i sitt første møte med klubben at avtalen skulle underskrives hos nettopp en partner og siden han anser seg selv som en sarping så var det ikke helt unaturlig å ta en kaffekopp hos klubbens mangeårige partner Café Grafen. Der sitter nemlig en annen sarping i Pål Espen Halvorsen som daglig leder og er pappaen til klubbens nysignering Mattias Halvorsen.

- Ja, det føler jeg er en av oppgavene om å øke synlighetene for partnerne. Blant annet gjorde vi det med Glomma Papp i Sarpsborg når Tommy Kristiansen returnerte til klubben og ikke minst Dahles Auto når Sparta hentet hjem Sjur Robert Nilsen som trener. Når Nidaros tok kontakt så følte jeg energien i meg boblet gjennom kroppen og jeg begynte å google med en gang hvilke bedrifter det fantes i Trondheim og hvordan klubben så ut, sier Björnberg.


Han fortsetter:


- Jeg kjenner tiltrekningskraften, det gjør jeg virkelig. Det er noe som skapes når man har jobbet med idretten hele livet så jeg er glad for at nettopp jeg kan signere min avtale hos en samarbeidspartner til Nidaros.



Selv har han sittet på begge sider av bordet, gjennom flere år som salgs- og markedssjef i Sparta Sarpsborg i Eliteserien og bygd opp B2B-nettverket der, men har også fått erfare å være en partner selv gjennom stillingen Business Sales Manager i Strömstad Spa & Resort.


- Ja, vi har jo vært samarbeidspartner i blant annet Frisk Asker og Lillestrøm Fotball og har sett hvordan det fungerer å være en partner, det har vært veldig lærerikt og det håper jeg kan gjøre at jeg kommer en bit på veien om hvordan man skal jobbe med dette.


Selv vil familien være hjemme i Sarpsborg hvor kona har jobb der, sønnen har nettopp fått seg en solid jobb i Halden og datteren på ni år går på skole "hjemme" i Sarpsborg. Björnberg mener det blir uproblematisk.


- Ja, jeg er jo sarping og blir trønder, ler han og fortsetter videre:


- Familien kommer til å bli hjemme og jeg kommer til å trykke virkelig på fra 1. august her oppe, satse fullt og hjelpe klubben så mye jeg kan med min kunnskap. I begynnelsen kommer det til å kreve så mye av min tid allikevel når man skal gjøre en bra jobb i idretten, for det er ikke bare det med B2B og samarbeidspartnere men også alt rundt det med kampene også. Der har vi publikum og det private markedet men ikke minst bedriftsmarkedet under kamp og VIP-virksomhet, avslutter han.


Øvrig foto Daniel Björnberg: Dagfinn Heidenberg og Nidaros Hockey (Café Grafen)

bottom of page